ya-ystad-folkdansforenings-arsmote-2018-ya.doc

ya-ystad-folkdansforenings-arsmote-2017-ya.doc

Ystads Folkdansförening 50 år 2016

15/10 firade föreningen 50-års jubileum i Folkdanshuset med 58 medlemmar och gäster från Skuruportens Folkdanslag och Snöstorps Folkdanslag.

Föreningen bildades 1976 av Bingo Olsson, Arvid Paulsson och Karin Möller och Bingo är fortfarande ordförande.
Efter en god trerätters middag och uppvaktning hedrades Bingo med att bli föreningens Hedersordförande.

Majken och Hans Nilsson har varit medlemmar i många år och Majken fick därför en ros.

Sven Andersson inledde dansen med en Polynäs och Österlens Spelmanslag stod för musiken.

Kvällen avslutades med kaffe och tårta.

Öppethus 20-21 oktober 2012

Ystads Folkdansförening har haft Öppet Hus den 20-21 oktober i Folkdanshuset.

Vi visade folkdräkter från häraderna i södra Skåne. Det var även utställning av privata folkdräkter tex. brogemanströja, skördesärk, spydetröja och vävnader.

Utställningen var välbesökt båda dagarna.

Vi hade musikunderhållning av Kerstin Nilsson och Jenny Lövström på lördagen och Börje Nilsson, John-Erik Sjöberg och Sven-Börje Felt på söndagen .

Medlemmarna var klädda i folkdräkt och hade små dansuppvisningar.

Ystad Spelmansstämma firade 10- års jubileum

Ystads Folkdansföreningen har haft sin 10: e Spelmansstämma, 9-10 juli 2010.

Kommunrådet Kristina Jönsson invigde stämman i mycket vackert väder i Ystads underbara småbåtshamn. Spelmännen inledde med allspel med de kända låtarna Kerstin Anderssons vals, Hambo efter Bror Dahlgren, Skånevalsen ,Lilla Lystig och många fler och publiken stampade takten. Sedan blev det stildans av Danssällskapet Menuetten och allmän dans till Durfåglarnas glada grupp.

Lördagen inleddes på torget därefter marscherade vi till småbåtshamnen under glada toner.

Programmet var varierande med Y´Town Line Dancers, Kabusatoner och nytt för i år var musikunderhållning av Dahlgren & Grundström, Mazurkabandet från Konerna (Danmark) och allsång under ledning av Börje, Carl-Erik och Kurt-Arne. Innan Österlens Dragspelklubb spelade upp till dans fick publiken njuta av dansuppvisning av St Herrestad Dansgille och Ystads Folkdansförening. Föreningen var nöjd med 10-års jubileet, vacker väder, stor publik, många konsthantverkare och många sponsorer.

2011, 2012 och 2013 är Ystads Spelmansstämma vilande.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)